tisdag 27 januari 2015

Nutellabullar

Ska börja berätta om nåt roligt som hände i kväll!!
Björn kom hem och såg att vi hade bakat, innan han ens hinner fråga vad bullarna innehåller så trycker han i sig en av dem största, vilken han sen erkänner.. varav jag frågar om den var god. "Den var jättegod". Då visste han inte om att han ätit en bulle med kakao i. Han som ogillar allt som har med choklad att göra. När jag sedan berättar för honom vad bullen innehåller så visst bullen äcklig!
Snacka om att han har nån FIXIDÈ gällande kakao..

Här kommer receptet till Nutellabullarna:

100 g jäst
350 g smör
10 dl standardmjölk
4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2½-3 liter vetemjöl

1 ägg
pärlsocker

Fyllning: Smör (rumsvarmt) och Nutella 50/50. Ju mer desto godare.

Smula ner jästen i en bunke (eller häll bara i om du också använder torrjäst). Smält smöret i en kastrull, häll sedan på mjölken och värm till fingervarmt. Häll ner mjölkblandningen i bunken och rör om. Häll sedan i lite av vetemjölet (ca 5 dl) och ha därefter i strösocker, vaniljsocker och salt. Ha sedan i mer vetemjöl, arbeta degen väl tills den lossnar från kanterna i bunken. Lägg en duk över bunken och låt jäsa i 1 timme.

Medan degen jäser kan du göra fyllningen.


Ställ fram bullformar på plåtarna. Dela sedan degen i 6 delar, kavla ut en i taget till formen av en rektangel och ha sedan på fyllningen. Vik över ena sidan och skär sedan ut 1½ cm tjocka längder som du tvinnar till fina bullar och lägger i bullformarna. Låt jäsa i ca 35 minuter, Pensla bullarna med ägg och strö pärlsocker och ställ sedan i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Bullarna ska bli gyllenbruna innan du tar ut dem. Låt sedan vila på plåten en stund innan du stället dem på galler så att dem kan svalna. Jag smakade inte på en enda bulle jag.. spar mig till dopet istället.





Häll upp ett glas mjölk och njut av dina bullar ;-)
Receptet hittade jag här.






1 kommentar:

Camilla sa...

Låter farligt gott!